fbpx

REAL BODIES WEGENS SUCCES OPNIEUW VERLENGD. RESERVEER NU JE TICKETS.

‘Van digistress naar digitaal comfort, dat is het doel’

Om de vijf minuten kijken naar de foto die je recent hebt gepost op Instagram? Of een leuk gevoel krijgen als je een notificatie krijgt? Het gebeurt wel bij meerdere mensen. Maar is het wel gezond dat we zo reageren? Christine Wittoeck legt uit wat de gevaren hiervan kunnen zijn en hoe we hier nu met kunnen omgaan.

Christine Wittoeck werkte 25 jaar in de IT-sector, maar eindigde haar carrière met een stevige burn-out. Mentaal en fysiek was ze niets meer waard. Ze ontdekte dat digitaal werken en leven dé brandstof was voor deze burn-out. Daarom richtte ze de Digital Detox Academy op; een bedrijf dat mensen leert omgaan met socialemediagebruik. Christine gelooft dat mensen gezond en bewust kunnen leven met digitale middelen.

Soms hebben mensen genoeg van het digitale leven en starten dan een digital detox. Hierbij nemen ze afstand van sociale media en verwijderen ze apps van de smartphone. Maar soms is het ook genoeg om een goede strategie te vinden bij het socialemediagebruik. “Een goede zelfevaluatie is belangrijk als mensen een digital detox beginnen. Nog een belangrijk punt is dat mensen niet alles tegelijkertijd mogen veranderen, want dan treden er spanningen op. Mensen raken gefrustreerd hierdoor en ze worden afgeleid. De verleiding tot afleiding heeft veel te maken met habit-forming technology.

Dit fenomeen verwijst naar de manier waarop apps werken, ze spelen in op de psychologie. Er worden allerlei zaken gebruikt om mensen hun aandacht te trekken en deze niet los te laten. Want aandacht is data en data is goud. Het bolletje dat aangeeft hoeveel ongelezen berichten iemand heeft, is rood of oranje. Deze twee kleuren zijn activerend voor het brein. Naast kleuren worden ook getallen gebruikt. Het feit dat er een getal staat, heeft ook invloed op ons gelukshormoon. Er komt dopamine vrij en mensen gaan zich blij voelen.

“Sociale media kunnen vergeleken worden met dealers. Want hoe meer dopamine mensen aanmaken, hoe blijer en gelukkiger ze zich gaan voelen. Het is als het ware een verslaving, net zoals roken en druggebruik bijvoorbeeld. Het afkicken hiervan is dan ook frustrerend, want ons brein is hierop ingesteld.”

Fysieke verschillen

Er zijn effectief fysieke aspecten. Zo zijn er mensen die last hebben van het fantoomvibratiesyndroom. Dit gebeurt vooral bij mensen die hun smartphone op dezelfde plek hebben zitten, waar er contact is met de huid. De achterzak of een binnenzak bijvoorbeeld. Na een tijd kan ons brein het verschil niet meer onderscheiden tussen het trillen van de smartphone en jeuk hebben.

Als een persoon zijn of haar smartphone een keer niet op zak heeft en die persoon krijgt jeuk, gaat ons brein niet zeggen dat deze persoon moet krabben, maar wel dat de smartphone een notificatie krijgt. Zo bestaat er ook nomofobia; no mobile fobie. Er heerst een paniek bij mensen indien ze hun smartphone niet bij hebben.

Gevaren sociale media

Vaak wordt gezegd dat mensen die depressief zijn een laag zelfbeeld hebben. Hun gezondheid wordt nog meer ondermijnd door Facebook. Mensen delen alleen positieve zaken via sociale media: hun jaarlijkse vakantiefoto, lekker eten, een leuke familiefoto, et cetera. Maar er bestaan mensen die zo’n leven niet hebben en dan is het voor hen ook frustrerend om dit telkens te zien op sociale media. En net daarom heeft het zo’n impact op mensen hun mentale gezondheid, zeker bij jongeren. Ook Instagram kan een negatieve invloed hebben op de bevolking. Er worden altijd rolmodellen getoond, hoe we er als personen moeten uitzien. Maar we zijn wie we zijn en daar kan niemand iets aan veranderen. Tieners zijn hier heel vatbaar voor. “Er moet door de ouders en het onderwijs een soort ‘mediawijsheid’
worden meegegeven aan jongeren, zodat zij hier beter mee kunnen omgaan.”

Stappenplan digital detox

Indien mensen willen beginnen aan een social media detox, zijn er drie belangrijke stappen te volgen. De eerste is: meten is weten. Bij deze stap wordt het digitaal landschap van de persoon in kaart gebracht. Er wordt gekeken naar de cijfers: de schermtijd van de smartphone, hoeveel notificaties iemand krijgt, enzovoort. Mensen moeten zich kritisch afvragen of zij wel kunnen leven met deze cijfers.

De tweede stap is kiezen wat de persoon gaat doen en actie ondernemen. Het is handig om een ‘strategie’ te bepalen voor jezelf. Dit kan door bijvoorbeeld gebruik te maken van Google Alert. De persoon kiest zelf van welke applicatie hij of zij notificaties krijgt en het aantal. De window vernauwen en bewust kiezen om dit te doen, is belangrijk.

De laatste en belangrijkste stap is communicatie over communicatie. Als mensen beginnen aan een digital detox, dan is het extreem belangrijk om hun omgeving te verwittigen, want er gaat immers een gedragsverandering plaatsvinden. Als het gedrag van een persoon zal veranderen en de omgeving niet wordt verwittigd, ontstaat er een sociaal probleem en dat is absoluut te vermijden.

Share this post

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest