fbpx

REAL BODIES WEGENS SUCCES OPNIEUW VERLENGD. RESERVEER NU JE TICKETS.

Fotografen Gaël Turine en Ingeborg Selleslags tonen impact Covid-19 op zorgmedewerkers met beklijvende beelden

REAL STORIES is een aangrijpende fototentoonstelling met werk van fotografen Gaël Turine en Ingeborg Selleslags. De extra galerij toont een reeks diepmenselijke en ontroerende beelden die de impact van de huidige gezondheidscrisis op het medisch personeel illustreren. REAL STORIES is voor bezoekers van REAL BODIES toegankelijk vanaf woensdag 2 juni

Gaël Turine: “Ik had me nooit zo'n emotie voorgesteld”

De Belgische fotograaf Gaël Turine is in ons land vooral bekend van zijn werk voor De Standaard. Hij is echter bekend tot ver buiten onze landsgrenzen.

De Belgische fotograaf Gaël Turine is auteur van verschillende fotoboeken. Zijn essays verschijnen in internationale kranten en magazine als Le Monde, The New York Times, Stern, Figaro magazine en De Standaard. Ook wordt zijn werk regelmatig tentoongesteld in kunstgalerijen, musea en op festivals. Turine werkt verder voor verschillende internationale bladen zoals Libération, Le Monde, Der Spiegel, de New York Times maar ook voor verschillende NGO’s zoals Artsen Zonder Grenzen, Handicap International en Médecins du Monde. Turine ontving bovendien meerdere prijzen en beurzen in Europa en de Verenigde Staten.

Gaël Turine doceert daarnaast fotojournalistiek aan de Université Libre de Bruxelles (ULB) en geef workshops documentairefotografie in binnen- en buitenland. Hij is tot slot stichtend lid van het agentschap MAPS. “MAPS is een creatief laboratorium dat de troeven van een fotoagentschap en de sterke punten van een collectief combineert. Wij hechten waarde aan een verscheidenheid van fotografische talen in ons zoektocht naar multi- en interdisciplinaire projecten”, aldus Gaël Turine. 

Net na de eerste golf in deze ongeziene coronacrisis maakte Gaël Turine 145 portretten van het verplegend personeel van de Iris Sud ziekenhuizen in Brussel. “Ik verwachtte een paar heel emotionele sessies, maar ik had me nooit zo’n emotie voorgesteld”, vertelt Gaël Turine in gesprek met de Franstalige krant La Libre. “Deze portretten, deze sessies zullen me voor een lange tijd bijblijven. Ik begin net wat afstand te nemen. Wat er in die studio gebeurde, ik ben er nog steeds van onder de indruk. Ik weet niet of ik er klaar voor was. Ben je er ooit klaar voor?”  

Ingeborg Selleslags: "Het was erg triest om te zien hoe geliefden van elkaar gescheiden worden"

Ingeborg Selleslags werd in 2020 met haar opvallende fotoreeks ‘In de ban van Covid-19’ geselecteerd voor het boek en de expositie ‘Opus One ’20’ van BREEDBEELD. Haar serie onderzoekt een actueel thema: hoe de wereld in de ban is van het coronavirus. 

Elk jaar brengt BREEDBEELD, het steunpunt voor (nog) niet professionele beeldmakers, met ‘Opus One’ een selectie van de meest interessante eindwerken fotografie tot bij het brede publiek. Dat doet de vzw met een boek en een tentoonstelling, die vorig jaar plaatsvond in Bibliotheek Permeke in Antwerpen. ‘Opus One ’20’ toont een bloemlezing uit de afstudeerwerken van zestien fotografen die afstudeerden in 2020. Een van de zestien geselecteerden was Ingeborg Selleslags. Zij studeerde in 2019 af aan CVO Encora in Berchem met haar eindwerk rond Covid-19.

“Met haar middenformaatcamera focust ze niet op de spectaculaire beelden of de abstracte cijfers die we alle dagen in de media te zien krijgen. Ingeborg wil net de kwetsbaarheid van ieder van ons, in het midden van deze crisis, vastleggen. Angst, verdriet, pijn, eenzaamheid, het loslaten en achterblijven, al deze emoties worden op eenzelfde moment ervaren door zoveel mensen, over landsgrenzen en godsdiensten heen”, schrijft Mats Pylyser over Inge Selleslags in het fotomagazine ‘Shoot’.

Ingeborg Selleslags kreeg voor de fotoreeks de kans om het transport van corona-patiënten van het UZ Leuven van dichtbij te volgen. “Allereerst was ik erg onder de indruk van de gedisciplineerde en geconcentreerde aanpak van de ambulanciers. Uiteraard raakt het je wanneer je voor het eerst de mensen ontmoet en het leed ziet dat schuilgaat achter de coronacijfers en statistieken die je dagelijks in het nieuws ziet. Het is erg triest om te zien hoe geliefden van elkaar gescheiden worden wanneer de ambulance haar deuren sluit en vertrekt. Achterblijvers zijn vaak eenzaam. Je wil hen troosten, maar dat gaat niet; de tijd dringt en je moet uiteraard de afstand respecteren”, zegt Selleslags in ‘Shoot’.